Sfaturi și păreri

Ce este insomnia? Cauze, simptome și soluții

ce este insomnia

Conform manualului ICSD-3 al Academiei Americane de Medicină a Somnului, insomnia este definită ca „dificultate persistentă în ceea ce privește inițierea, durata, consolidarea sau calitatea somnului„. Insomnia are mulți factori potențiali și simptome, dar diagnosticul său se bazează pe două componente esențiale: dificultăți de somn care apar în ciuda oportunităților adecvate pentru un somn normal și afectarea diurnă care rezultă direct din calitatea sau durata slabă a somnului.

Insomnia cronică se caracterizează prin simptome care apar de cel puțin trei ori pe săptămână timp de cel puțin trei luni. Insomnia care durează mai puțin de trei luni este cunoscută ca insomnie de scurtă durată. În cazuri rare, pacienții pot prezenta simptome de insomnie fără a îndeplini criteriile pentru insomnia de scurtă durată și pot justifica o anumită formă de tratament. Aceasta este cunoscută sub numele de altă insomnie.

În timp ce insomnia se poate manifesta în moduri diferite, majoritatea diagnosticelor se încadrează într-una dintre cele două categorii:

  • Insomnia cu debut în somn se referă la dificultatea de a adormi. Acest tip de insomnie poate apărea la persoanele care se relaxează cu greu în pat, precum și la persoanele al căror ritm circadian nu este sincronizat din cauza unor factori precum decalajul orar sau programele de lucru neregulate.
  • Insomnia de menținere a somnului se referă la dificultatea de a rămâne adormit după ce inițial ațipește. Acest tip de insomnie este frecvent la persoanele în vârstă care dorm, precum și la persoanele care consumă alcool, cofeină sau tutun înainte de culcare. Anumite tulburări, cum ar fi apneea de somn și tulburarea periodică a mișcărilor membrelor pot provoca, de asemenea, insomnie de întreținere a somnului.

Unele persoane pot avea insomnie mixtă care implică atât dificultăți de debut al somnului, cât și de menținere a somnului, iar persoanele cu insomnie cronică pot constata că aceste simptome se schimbă în timp.

Cauzele și simptomele insomniei

Se crede că insomnia își are originea într-o stare de hiperagitație care poate avea un impact asupra instalării și menținerii somnului. Hiperagitația poate fi mentală, fizică sau o combinație a ambelor. Factorii de mediu, fiziologici și psihologici pot juca cu toții un rol în apariția insomniei. Printre aceștia se numără următorii:

  • Ingestia sau consumul de substanțe care afectează negativ somnul. Printre acestea se numără alcoolul, nicotina și alte droguri, precum și cofeina. Anumite medicamente pot, de asemenea, împiedica somnul, cum ar fi pastilele de slăbit și remediile pentru răceală. De asemenea, oamenii pot avea probleme de debut sau de menținere a somnului, pe măsură ce corpul lor se acomodează cu medicamente noi sau face față opriri de la a lua medicamente după terminarea utilizării.
  • Probleme de sănătate. Durerea fizică și disconfortul pot face mai dificilă adormirea și/sau menținerea somnului, ceea ce duce la deficiențe în timpul zilei. Afecțiunile care necesită călătorii frecvente la baie pe timp de noapte, cum ar fi sarcina sau o prostată mărită, pot provoca, de asemenea, simptome de insomnie. Același lucru este valabil și pentru apneea de somn, o tulburare caracterizată prin episoade de respirație neregulată, cunoscute sub numele de apnee, care apar pe parcursul nopții. Durerile cronice, sindromul picioarelor neliniștite, bolile cardiace și pulmonare sunt, de asemenea, asociate cu insomnia.
  • Tulburări comportamentale și de sănătate mintală. Insomnia este un simptom comun al depresiei. Stresul și anxietatea pot contribui, de asemenea, la insomnie, care, la rândul ei, poate exacerba sentimentele stresante și anxioase. Tulburările de sănătate mintală, cum ar fi tulburarea bipolară, pot provoca, de asemenea, insomnie. Se știe că îngrijorarea excesivă cu privire la insomnie este cunoscută ca fiind cauza insomniei.

Insomnia a fost, de asemenea, legată de stilul de viață nesănătos și de obiceiurile nesănătoase de somn. Mulți oameni adoptă aceste obiceiuri atunci când sunt mai tineri, ceea ce face ca acestea să fie greu de eliminat la vârsta adultă. Aceste obiceiuri pot include mersul la culcare la o oră diferită în fiecare noapte sau somnul prea lung în timpul zilei. Expunerea la dispozitive cu „ecrane”, cum ar fi computerele, televizoarele și telefoanele mobile, poate provoca, de asemenea, probleme de somn, la fel ca și lucrul în ture de seară sau de noapte. Alți factori pot cauza dificultăți în a adormi sau a rămâne adormit, cum ar fi exercițiile fizice inadecvate în timpul zilei sau zgomotul și/sau lumina excesivă în dormitorul celui care doarme.

Cele mai frecvente simptome în rândul pacienților cu insomnie cronică includ dificultatea de a adormi și/sau de a rămâne adormit, trezirea mai devreme decât era planificat și faptul că nu se simt obosiți sau pregătiți pentru culcare la orele programate. Afectarea în timpul zilei este o componentă necesară a insomniei, iar aceasta se poate manifesta, de asemenea, în diferite moduri. Printre deficiențele comune se numără oboseala și starea de rău, probleme cu memoria și concentrarea, tulburări de dispoziție și iritabilitate, precum și probleme de comportament, cum ar fi hiperactivitatea și agresivitatea.

Sfaturi pentru a prevenii insomnia

Insomnia cronică poate necesita prescrierea de medicamente, terapie cognitiv-comportamentală și alte tipuri de tratament formal. Pentru unii oameni, practicarea unor obiceiuri de viață sănătoase și o bună igienă a somnului pot atenua simptomele insomniei și îi pot ajuta să doarmă mai profund. Următoarele măsuri de igienă a somnului pot fi benefice pentru persoanele cu insomnie:

  • Limitarea sau eliminarea siestelor, în special la sfârșitul zilei;
  • Limitarea consumului de alcool, cofeină și produse din tutun seara;
  • Evitarea meselor la ore târzii în timpul nopții;
  • Limitarea timpului petrecut pe ecrane înainte de culcare;
  • Menținerea unei diete sănătoase și practicarea regulată a exercițiilor fizice în timpul zilei;
  • Urmărirea unui program de somn consecvent care să includă aceleași ore de culcare și de trezire în fiecare zi;
  • Folosiți dormitorul și salteaua de pat doar pentru somn și sex – evitați să lucrați, să jucați jocuri video și alte activități stimulative;

În încheiere vrem să vă spunem ca dacă aveți o formă avansată a insomniei sau aceste sfaturi nu vă ajută ar trebui să vizitați un medic. Sfaturile de mai sus sunt folositoare doar pentru a prevenii insomnia, nicidecum pentru a combate.

author-avatar

Despre Vicentiu

Sunt fondatorul site-ului Gotof.ro care a fost creat din pasiunea mea pentru scris și dorința de a ajuta oamenii să facă cumpărături online. Ajutorul meu și echipei Gotof constă în analiza produselor și selecționarea celor care sunt mai bune, scrierea de recenzii complete despre acestea alături de ghiduri de cumpărături online.